Cursus

Hulpverlener met Ervaring (In Company)

De cursus is gericht op het professioneel inzetbaar maken van je eigen ervaringskennis. Tijdens je werk kom je dagelijks in aanraking met mensen die psychisch lijden of kwetsbaar zijn. Jouw ervaringen met psychische worsteling kunnen heel helpend zijn voor anderen die zelf met zo’n proces bezig zijn. Ze kunnen het gevoel van eigenwaarde vergroten, de ondersteuningsrelatie verbeteren, en ze zijn een bron van kennis over herstel.

Het inzetten van de eigen ervaring is ook spannend. Het is niet makkelijk om in te schatten wat helpend voor de ander is. Er zijn best wat valkuilen die horen bij het delen van eigen herstelervaringen. Daarnaast is het vaak nog de vraag wat voor jezelf veilig voelt.

In deze cursus gaan we op zoek naar de meerwaarde van je verhaal. Je leert je eigen ervaringen om te zetten in belangrijke ervaringskennis. Je leert hoe je dat veilig voor jezelf en de ander kan inzetten. We gaan in op valkuilen en je krijgt tips voor het gebruik van je eigen ervaring. Tussen de bijeenkomsten door maak je reflectieopdrachten.

De cursus moet gezien worden als een stevige start met het inzetten van de eigen ervaring. Los van praktische inzet, is er de mogelijkheid om jezelf te oriënteren op het thema. Deelnemers kunnen de cursus gebruiken om af te tasten op welke manier zij in het vervolg hiermee verder gaan. Er zal aandacht besteed worden aan verdere literatuur en leermogelijkheden. Maar ook kijken we naar wat het voor jou zou betekenen in je huidige werk. Welke voorwaarden zijn er voor het werken vanuit je eigen ervaringen?

Doelen cursus

  • Empowerment, openheid en veiligheid bieden voor het eigen verhaal
  • Persoonlijke ervaringskennis m.b.t. het eigen herstelproces
  • Collectieve ervaringskennis (ervaringen van anderen) en herstelthematiek
  • Schrijven en voordragen van het eigen herstelverhaal (herstelverhaal als methodiek)
  • Aansluiten bij herstelfasen (omgang met overweldiging en worsteling) vanuit de eigen ervaringskennis
  • Aansluiten bij het verhaal van de ander (destigmatisering; stimuleren van eigen regie)
  • Oriënteren op ondersteuning binnen je huidige werkzaamheden en verdere ontwikkelbehoefte

Werkwijze

Ervaringsdeskundige trainers

Ons team maakt gebruik van ervaren trainers die naast hun trainerschap, ook ervaring hebben als ervaringsdeskundige. De betrokken trainers hebben zelf vaak aan deze cursus deelgenomen aan het begin van hun ervaringsdeskundige ontwikkeling. Ondertussen werken zij als ervaringsdeskundige bij RIBW Brabant. Alle trainers zijn didactisch opgeleid.

Intakegesprek

Voorafgaand aan de cursus spreekt de trainer individueel met de deelnemers. We maken kennis met elkaar. We kijken ook naar de individuele behoeftes van de deelnemer: waar staat de deelnemer in diens herstel en op welke manier zou de cursus ondersteunend kunnen zijn aan het proces? Wat hoopt de deelnemer te halen tijdens de cursus. Dat geeft de trainer de ruimte om onderdelen in thematiek of programma af te stemmen op de groep.

Bijeenkomsten

De bijeenkomsten van de cursus worden vooral ingevuld door werkvormen die als groep, in deelgroepjes, of soms individueel worden uitgevoerd. Elke bijeenkomst heeft een duidelijk afgebakend thema. We staan er in de voorafgaande bijeenkomst bij stil en besteden aandacht aan eventueel voorwerk, of verwerkingswerk dat individuele deelnemers, afhankelijk van hun eigen leerbehoefte kunnen maken. Soms zijn er huiswerkopdrachten.

Huiswerk

Er zijn twee grote opdrachten die door de deelnemers thuis worden voorbereid. De eerste is individueel en gaat over het schrijven van een herstelverhaal. Daarvoor krijgen deelnemers goede voorbeelden en een instructie. De tweede opdracht is een afsluitingsopdracht die individueel of in deelgroepjes gedaan kan worden. De afsluitingsopdracht is het voorbereiden van een presentatie waarin het vogende terugkomt:

  • Het eigen herstelproces naar aanleiding van de cursus
  • De eigen ontwikkeling ten aanzien van het vak ervaringsdeskundige
  • Reflectie op de manier waarop de eigen ervaring ingezet zal worden
  • Reflectie op wat er nodig is aan ondersteuning voor die (veranderende) rol

Cursusmateriaal

De deelnemer krijgt een cursusmap met naslagwerk en informatie die gericht is op het uitwerken van opdrachten tijdens de bijeenkomsten of tijdens het maken van huiswerk. Deze map wordt eigendom van de deelnemer en zit inbegrepen in de kosten.

Investering

De cursus behelst best een forse tijdsinvestering van organisaties en deelnemers. Onze ervaring is dat 7 dagdelen minimaal nodig zijn om een sterke eerste stap te maken met het gaan werken vanuit je eigen ervaring.

Gastles

Tijdens de training zal er tijdens minstens één bijeenkomst een gastdocent uitgenodigd worden die een vergelijkbare functie heeft als de deelnemer en ook een professionele ontwikkeling heeft genoten als ervaringsdeskundige. Tijdens de gastles krijgen deelnemers een herstelverhaal te horen. Verder zal er worden ingezoomd op de manier waarop de gastdocent invulling geeft aan het vak ervaringsdeskundige in relatie tot de andere werkzaamheden die zij uitvoeren. Ook is er ruimte voor vragen en dialoog.

Terugkomdag

Afhankelijk van de groep is het wenselijk om een terugkommoment te plannen waarin de groep na 3 tot 5 maanden weer bij elkaar komt. Dit is vooraf af te stemmen met de organisatie (zie maatwerk).

Maatwerk

De cursus is in samenwerking aan te passen naar de behoefte van de organisatie. Als al duidelijk is op welke manier de cursisten aan het werk zullen gaan met hun ervaring, dan kan er in de cursus aandacht besteed worden aan die specifieke rol en inzet. Als er specifieke behoeften zijn voor de doelgroep, dan kan daar rekening mee gehouden worden. Dat kan bijvoorbeeld zitten in specifieke (herstel)thematiek, denk aan maatschappelijke problematiek, diversiteitsvraagstukken, of andere relevante thema’s.

In een maatwerktraject kijken we samen met de organisatie en eventueel deelnemers naar de juiste verhouding tussen tijdsinvestering, locatie, afspraken en inhoud. We spreken daartoe met de opdrachtgever en een aantal beoogde deelnemers. De extra kosten die voortkomen vanuit de aangepaste ontwikkelvraag zijn meestal minimaal, omdat eerdere maatwerktrainingen veel bruikbaar materiaal hebben opgeleverd. Zie prijsindicatie voor ontwikkelkosten.

Cursusprogramma

1 Inleiding

  • Kennismaking
  • Beknopte inleiding ED en Herstelvisie/positieve gezondheid
  • Herstelverhaal van trainer 15 min.
  • Instructie Herstelverhaal

2 Herstelverhalen en -fasen

  • Herstelverhalen
  • Herstelfasen

3 Deskundigheid van de ED’er

  • Herstelverhalen
  • Rol en meerwaarde van de ervaringsdeskundige

4 Herstelondersteuning (en Positieve Gezondheid)

  • Herstelverhalen
  • Denken in verschillende rollen en kerntaken
  • Instructie eindopdracht

5 Succesvol Worstelen

  • Gastspreker
  • Competenties ED

6 Diagnosevrije ruimte  

  • KBS en Probleembeschrijving; denken vanuit de taal van de ander
  • Stigma en destigmatisering

7 Jij als ervaringsdeskundige

  • Eindpresentatie

8 Terugkomdag

  • Programma naar behoefte

Informatie

Groepsgrootte: 

8 tot 12 personen (andere groepsgrootten zijn bespreekbaar, min. 2)

Cursusvorm: 

7 dagdelen met 1 terugkom-moment

Studiebelasting:

Beperkt thuiswerk

Kosten 

Prijsindicatie: € 6.350,00 euro.